fredag 15. juli 2016

Kefir wodny - kryształy japońskie


Z kryształami japońskimi spotkałam się pierwszy raz wiele lat temu ale nigdy nie podjęłam się ich hodowli. Robiły i robią furorę w Internecie i można je kupić praktycznie wszędzie. Ostatnio przypadkiem dostałam je od koleżanki, bo miała nadmiar i się zaczęło:) Czym są cudowne algi? Kryształy japońskie to inaczej: algi morskie, kefir wodny.

Same kryształy z algami morskimi nie mają praktycznie nic wspólnego. Są to mikroorganizmy – bakterie (Lactobacillus, Streptococcus, Pedicoccus i Leuconostoc) i drożdże (m.in. Saccharomyces, Candida, Kloeckera), występujące w zbitych koloniach. Szczególne pochodzenie kryształów japońskich nie jest znane. Wiadomo jedynie, że występują w Meksyku w niektórych gatunkach kaktusów. Mają formę kruchych, prawie przezroczystych kryształków. Można je łatwo zgnieść na miazgę i wykorzystać w formie odżywczych kosmetyków. Kryształy japońskie są zbudowane z dekstranu – polisacharydu złożonego z cząsteczek glukozy. Sama kolonia nie potrzebuje wiele do szczęścia – jedynie wodę i cukier a wyniku fermentacji tworzy ''kefir wodny'', który zawiera: dwutlenek węgla, alkohol etylowy i kwas mlekowy.
Informacje z rożnych źródeł podają, że zastosowanie i właściwości wodnego kefiru jest bardzo szerokie. Oto wybrane z nich:

  • Profilaktycznie przy zakażeniach przewodu pokarmowego (Helicobacter pylori)
  • Łagodzi objawy nietolerancji laktozy
  • Wspomaga perystaltykę jelit
  • Leczy zaburzenia przewodu pokarmowego
  • Stymuluje system immunologiczny
  • Prawdopodobnie zapobiega rozwojowi raka jelita grubego
  • Oczyszcza organizm i chroni przed toksycznym wpływem środowiska
  • Stanowi bogactwo witamin (PP, biotyny, B6, kwasu foliowego)
  • Wspomaga i łagodzi leczenie trądziku (tonik, woda do przemywania twarzy)
  • Wpływa korzystnie na szkliwo, zapobiega próchnicy
  • Zapobiega i leczy alergie, AZS i astmę

Kryształy japońskie – WAŻNE zasady hodowli

Fundamentalną rzeczą  jest używanie niemetalowych przedmiotów! Kontakt kryształów japońskich z metalem (zwłaszcza aluminium) powoduje, że kryształki przestają się namnażać i kolonia obumiera. Ponadto między kolonią a metalem może zajść reakcja chemiczna – efektem jej może być kumulacja metalu w organizmie. Używamy drewnianych, szklanych i plastikowych durszlaków, słoików i łyżeczek. Pojemnik czy słoik, w którym namnażamy kryształki nie może być zakręcony. Podczas fermentacji wydziela się dwutlenek węgla, który może rozsadzić naczynie! Poza tym kolonia potrzebuje tlenu do prawidłowego rozwoju. Do ''podkarmienia'' używamy suszonych owoców (rodzynek, fig, moreli, daktyli), które należy wymieniać mniej więcej co tydzień. Brak cukru i/lub owoców spowoduje obumarcie kolonii. Ja osobiście zastanawiałam się nad optymalną ilością cukru, aby potem nie wypijać go wraz kefirem. Wodę zlewam co 24 h i używam 4 łyżeczki cukru. Kryształków też mam sporo w słoiku wiec zdążą go przerobić:) W wielu przepisach jest napisane 2-3 łyżki kryształków na 1 l wody. Moja hodowla jest o wiele większa i kefirek jest intensywny i smaczny. Niektórzy twierdzą, ze smakuje jak bezalkoholowy szampan... piłam szampana wielokrotnie i tego mi akurat nie przypomina:) Dla mnie jest to bardziej smak wody kokosowej (szczególnie kiedy używam cukru kokosowego). Po zlaniu ''kefiru'' dodaje cytrynę lub inne owoce i napój jest bardzo ożywczy i smaczny.

Kryształy japońskie – hodowla krok po kroku

  1. Kryształy japońskie umieszczamy w plastikowym durszlaku
  2. Następnie przepłukujemy je pod strumieniem zimnej wody
  3. Do słoika nalewamy wodę i rozpuszczamy w niej cukier - około 4 łyżeczek (wody można dopełnić później)
  4. Umieszczamy kryształy w słoiku (ja mam ich całkiem sporo, ale można podzielić na kilka słoików jeśli jest więcej chętnych do picia)
  5. Do wody dorzucamy ok. 6 rodzynek (lub 2 suszone morele lub figi)
  6. Słoik przykrywamy gazą, zabezpieczamy gumką recepturką
  7. Słoik odstawiamy w ciepłe miejsce na 24-48 h (u mnie stoi zwyczajnie w kuchni)
  8. Następnie odcedzamy kryształki na plastikowym durszlaku
  9. Gotowy wodny kefir nadaje się do wypicia od razu (świeżość zachowuje do 24 h)
  10. Wszystkie czynności powtarzamy

Kefir wodny - gotowy do zlania (tu użyłam zwykłego cukru)


Kryształy japońskie

Zalewa z cukrem kokosowym


 
Na zdrowie!

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar